“Hiηᾰ sangatkah..”- Awal Ashaari Digᾰri, Sekali Peguam Dedᾰh Sebab Yg Ramai Tk Tahu!

AWAL minggu ini, ke.coh mengenai pengacara sensasi Awal Ashaari yang dibawa ke Mah.kamah Majistret, Petaling Jaya, Selangor.

Penahanan tersebut tidak lain bagi membicarakan tentang pertu.duhan berk.aitan dakw.aan melakukan khi.anat mero.sakkan palan.g pagar milik pengurusan sebuah perumahan di Damansara bulan lalu.

Cuma apa yang tidak sedap pada mata netizen terutama dalam kalangan peminat kesayangan, Awal seolah-olah dilayan seperti seorang penj.enay.ah yang melakukan kesa.lahan besar hingga boleh mengundang bahaya terhadap nya.wa orang awam.

Pen.jen.yah yang dimaksudkan apabila selebriti berusia 41 tahun itu dilihat di.gari ketika berada di kom.pleks mah.kamah sehingga mengun.dang simpati ramai.

Kalau dilihat dalam media sosial, rata-ratanya mempersoalkan kenapa tangannya perlu di.gari? Sedangkan keputusan mahupun hukuman mahkamah belum dipu.tuskan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Awal Ashaari ® (@awalashaari)

“H.ina sangatkah sampai nak ga.ri tangan orang itu? Memang salah apa yang dibuat? Ta.kut sangatkah dia melarikan diri dari tahanan.

“Kasihan tengok Awal kena gari. Tapi tak mengapalah, kebenaran akan tetap berpihak kepada Awal. Dah macam pen.je.na.yah pun ada juga sampai kena gari.

“Pelik betullah Malaysia ini, kenapa tangan Awal saja yang kena ga.ri, tangan Siti Bainun kenapa tak ga.ri juga? Tak adil betullah,” tulis netizen.

Pada masa sama, tampil menjelaskan sekali gus meleraikan persoalan ialah peguam popular yang mewakili kes Siti Bainun, Nurul Hafidzah Haasan yang menjelaskan, tatacara pengurusan orang kena tuduh (OKT) semuanya tertakluk bawah bidang kuasa pih.ak po.lis.

Katanya, po.lis selaku penja.wat awam mempunyai pertimbangan serta prosedur operasi standard (SOP) tersendiri dalam menguruskan mana-mana sus.pek yang dita.han.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Awal Ashaari ® (@awalashaari)

“Bab gari atau tidak bergantung kepada keputusan pih.ak po.lis sendiri.

“Ada juga keadaan susp.ek tidak di.gari pun, tetapi sementara menunggu wang jam.inan diselesaikan, mereka (sus.pek) perlu dig.ari.

“Apapun semuanya bergantung kepada bidang kua.sa pol.is pada ketika itu dan bukan disebabkan kes.ala.han yang dilakukan berat atau ringan,” ujarnya.

Mengulas mengenai pendapat dan keca.man netizen yang membandingkan Awal dengan Siti Bainun yang menjadi suspek utama ke.s pen.der.aan tra.gis kanak-kanak orang kelai.nan up.aya (OKU), Bella, Nurul Hafidzah berkata, kedua-duanya disiasat bawah akta berbeza.

“Pada asalnya ke.s Siti Bainun tiada re.man, bermaksud dia beri kerjasama di balai po.lis. Dia sebenarnya ditang.kap dan reman diteruskan, sebab itu tak ada keperluan untuk di.gar.i.

“Dia pun sudah bayar ikat jamin bukan sebab kesalahan itu berat atau tidak. Siti Bainun dan Awal disiasat bawah akta yang berlainan, kesemua dalam mana-mana dakwaan tertakluk kepada prosedur tertentu,” katanya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Awal Ashaari ® (@awalashaari)

Terdahulu, Awal mengaku tidak bersalah di Mah.kamah Majistret Petaling Jaya atas pertuduhan melakukan kh.ian.at mero.ak.kan palan.g pagar milik pengurusan sebuah perumahan di Damansara bulan lalu.

Mengikut pert.ud.uhan, bekas h.os program Mel.odi itu didakwa melakukan khianat dengan mero.sakkan palang pagar milik pengurusan Challis Damansara dengan kerugian sebanyak RM600 di pondok pengawal perumahan itu di Jalan PJU 3/30 pukul 11.30 pagi pada 16 April lalu.

Berikutan itu, pertu.du.han dikemu.kakan mengik.ut Seks.yen 427 Kanun Ke.sek.saan yang membawa hu.ku.man pe.njara tidak kur.ang setahun dan mak.simum lima tahun atau denda atau kedua-duanya jika sa.bit kesa.lah.an.

Selepas mendengar permohonan daripada kedua-dua pihak, Majistret Zhafran membenarkan Awal diikat jamin RM2,000 dengan seorang penjamin.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di Page

Sumber: kosmo

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawap langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawap anda sendiri.

Leave a Reply

Your email address will not be published.